Záchranáři mají nové speciální zásahové vozidlo.

Moravskoslezští záchranáři uvedli do provozu zbrusu nové sanitní vozidlo, určené pro speciální transporty pacientů. Jde o Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI FG. Od ostatních sanitek se odlišuje poměrně výjimečným uspořádáním a vybavením. Je totiž určen pro zásah u pacientů s vysoce nakažlivými chorobami, stejně jako u nemocných se selháním životních funkcí. Velmi náročné technické požadavky, které byly na toto vozidlo kladeny, se tak odrazily ve vyšší pořizovací ceně, která přesáhla 5.900 000 korun. Náklady na plně vybavený automobil byly pokryty z příspěvku státu na krizovou připravenost, určený jednotlivým ZZS.

Vozidlo jako první v České republice disponuje zcela oddělenou kabinou řidiče a nástavbou, tedy ambulantním prostorem. Pro možnost komunikace jsou obě části propojeny interkomem, kterým může posádka pracující u pacienta komunikovat s kolegy v kabině. Speciál obsahuje kombinaci nejmodernějších technologií pro jemnou filtroventilaci kontaminovaného vzduchu přes jednotku, která v nástavbě vytvoří aktivní podtlak a tím velmi výrazně sníží riziko přestupu mikroorganismů mimo vozidlo.

Speciál I.

Současně je však uvnitř upraveno tak, aby v případě výjezdu k pacientovi s podezřením na vysoce nakažlivou nemoc, bylo rychle připraveno a odstrojeno k co nejsnazší dekontaminaci a desinfekci. Všechny vnitřní prostory, včetně elektrických zásuvek, přístrojů a dalšího vybavení, jsou tedy vybaveny speciálním krytím proti průniku kapalin i prachu. Ve vozidle je pro převoz rizikových infekčních pacientů speciální nástavba nosítek, která dovoluje vyměnit klasické lůžko za transportní izolační prostředek – tzv. biobox.

Speciál III

Ten výrazně posouvá kvalitu a bezpečí zasahujícího personálu i okolí. Na rozdíl od předchozího vybavení se totiž jedná o pevno stěnnou pomůcku, jež eliminuje riziko protržení či poškození. Vozidlo je v ambulantní části současně vybaveno množstvím přídavné elektroinstalace a měničů napětí (12/230 V), které pomohou realizovat bezpečné transporty pacientů se selháním životních funkcí.

Speciál IV

Na palubě tak lze převážet například nemocné, vyžadující dočasnou mechanickou podporu krevního oběhu, mimoplicní ventilaci a podobně, protože přístroje, používané v těchto případech, fungují často dlouhodobě pouze na 220V.

Každým rokem ZZS MSK realizuje několik takovýchto specializovaných sekundárních transportů.

Nové, speciálně upravené a prostorné vozidlo nejen výrazně zkrátí dobu nezbytnou pro technickou přípravu těchto zásahů, ale zvýší také komfort pacientů i samotného personálu.

Vozidlo bude sídlit na stanici Ostrava-Jih, kde nalezl zázemí i Tým pro specializované činnosti, který sanitku od 1. srpna převzal do provozu. Ostrých zásahů, při nichž bude vozidlo se svým speciálním vybavením využito, je naštěstí v našem kraji jen několik do roka. Přesto na ně záchranáři musejí být plně připraveni.

Automobil proto bude zároveň plnit běžnou službu ostrého zásahového prostředku ve standardní posádce rychlé zdravotnické pomoci.

 

Tiskovou zprávu portálu eOrlová poskytl, PhDr. Lukáš Humpl
Tiskový mluvčí ZZS MSK

Napsat komentář

Your email address will not be published.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..