ODISka sem, ODIska tam, jak to je teď povím vám…
22.3.2013Problém s placením jízdného tzv. „ODISkama“ přináší pro mnohé občany města Orlová nepříjemnou situaci ,jak jsme Vás na popud jednoho našeho čtenáře, který neváhal a napsal nám do redakce, informovali už počátkem března.
Samozřejmě problém se netýká jen jednotlivce, ale všech občanů města, kteří k cestování ať už do zaměstnání či za nákupem používají právě veřejnou hromadnou dopravu.
O co tedy jde?
ODIS, neboli Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje se zrodil v únoru 2011, kdy Dopravní podnik Ostrava začal vydávat první karty s takzvanou dlouhodobou časovou jízdenkou. Jelikož měl projekt obrovský úspěch, o rok později se do „ODISek“ zapojily i ostatní dopravci a to Veolia Transport Morava, TQM Holding a Radovan Maxner. V závěru roku se pak připojily i České dráhy.
ODISka přináší pro cestující spoustu výhod, a to nejen komfort ale i příznivější cenu jízdného díky dotacím a podpoře měst, které se do projektu zapojily – můžeme-li to shrnout skromně do těchto hlavních bodů.
Kde je problém?
Občané města Orlová si stěžují, že jsou údajně diskriminováni, protože nelze hradit jízdné ODISkou na trase Havířov – Orlová přes havířovského dopravce. Jízdné si tedy musí zakoupit v hotovosti a tím je vyjde i dráž. Situace je velmi zvláštní a tak jsme se rozhodli, že oslovíme všechny strany, aby nám k výše uvedenému problému poskytly nějaké stanovisko.
A výsledek ?
Pro některé z vás bude dostačující, pro další bude tzv.klasický a někdo se třeba bude cítit pobouřen. Každopádně informace či argumenty, které nám jednotlivé strany poskytly jsou pouhopouhou omáčkou nikoliv logickým vysvětlením, který by odpověděl na jednoduchou otázku: „Proč to nejde?“
Poslali jsme naprosto totožný dotaz celkem 4 stranám: ČSAD Havířov, ČSAD Karviná, Koordinátoru ODIS a v poslední řadě Městu Orlová – konkrétně na tiskový odbor.
Tiskový odbor města Orlová se nám zatím nevyjádřil, ostatně jako v předešlých případech, kdy jsme se například ptali na vývoj plánované rekonstrukce letního koupaliště. Stále ale věříme, že takových dotazů mají opravdu hodně a že se někdy do budoucna dočkáme.
Jako první odpověděl pan inženýr Jaromír Walaski (manažer divize osobní dopravy), který nás odbyl jednoduchou odpovědí, že prostě dopravce ČSAD Havířov není do systému ODIS integrován a že se máme pro více informací obrátit právě na koordinátora ODIS.
Stejnou odpověď jsme obdrželi z přepravní kanceláře Havířov a také od pana Tomáše Mojžíše (servis odbavovacích zařízení) U obou případů nám bylo doporučeno hradit jízdné na této lince klasickou čipovou kartou nebo v hotovosti.
Že by jsme se nedočkali nějakého konkrétního vysvětlení?
Poslední odpověď od koordinátora ODIS byla snad jediná srozumitelná a k věci, ovšem po diskusi s některými řidiči autobusů jak jsme se dozvěděli i tato odpověď nebude to pravé ořechové.
Pan Ing. Aleš Stejskal – jednatel společnosti Koordinátor ODIS s.r.o. nám vysvětlil, že „havířovský dopravce“ není integrován v systému ODIS stejně tak jako ČSAD Karviná a Veolia z technických důvodů, odbavovací zařízení prý nejsou kompatibilní s novými kartami ODIS.
Dle jeho slov, od 2.4.2013 začíná vydávat karty ODIS, Veolia společně s Českými drahami. ČSAD Karviná spolu s Havířovem by měla začít až v druhé půlce roku 2013 a to po dokončení úprav odbavovacích zařízení. O finální zařazení, nebo-li zprovoznění havířovského a frýdeckého dopravce se ale plánuje až v roce 2014.
Závěrem
Velice nás potěšil zájem všech dopravců, které jsme oslovily, upřímně jsme nečekali takovou odezvu a hromadu odpovědí. A jsme rádi, že se nevyjádřilo jen tiskové oddělení jak tomu běžně bývá, ale že se zapojily i ostatní oddělení společností.
Trochu nás překvapilo, že se každý v odpovědi odvolával na toho druhého, dopravce na KODIS a KODIS na dopravce.
A také nás mrzí, že reakce města Orlová je na bodu mrazu a důvod nám už vůbec není jasný.